Drošība

Uzmanību! Banka nekad nesūta e-pasta vēstules ar lūgumu sniegt tādu informāciju kā internetbankas pieslēgšanas vārdu, paroli, drošības kodus, PIN kodus, maksājumu karšu numurus, utml. Šī informācija glabājas bankā, un bankai nav pamata to prasīt no jums ar e-pasta starpniecību!

Lai izslēgtu nesankcionētu pieslēgšanos, datu apmaiņas caurskatīšanu vai datu modificēšanu, internetbankā ir izveidota daudzpakāpju drošības sistēma, kas ietver īpaši izstrādātu lietotāja autorizācijas mehānismu, lietotāja pieejas tiesību noteikumus, speciālu datu pārraides protokolu (SSL), drošības sertifikātu, kā arī citas internetbankas sistēmā iestrādātas drošības garantijas.

Neizpaudiet savu internetbankas pieslēgšanās vārdu un paroli citām personām

Internetbanka identificē lietotāju pēc pieslēgšanās vārda un paroles. Lai novērstu nesankcionētu pieeju internetbankai, savu pieslēgšanās vārdu un paroli nedrīkst izpaust citām personām.

Katram lietotājam banka izsniedz vienreizēju paroli pirmajai pieejai internetbankai. Lietotājs pirmajā pieslēgšanās reizē nomaina to ar paša izdomātu pastāvīgo paroli, kuru internetbanka drošības nolūkos turpmāk periodiski prasīs nomainīt. Internetbankā tiek fiksēti visi paroles maiņas gadījumi.

Neglabājiet kodu karti vai kodu kalkulatoru kopā ar savu internetbankas pieslēgšanās vārdu un paroli

Lai kodu kartes vai kodu kalkulatora nozaudēšanas gadījumā trešajai personai nebūtu iespējas rīkoties ar jūsu kontiem, neglabājiet kodu karti vai kodu kalkulatoru kopā ar savu internetbankas pieslēgšanās vārdu un paroli, kā arī kodu kalkulatoru kopā ar tā PIN kodu.

Pirms ievadiet savu internetbankas pieslēgšanās vārdu un paroli, pārbaudiet bankas servera drošības sertifikātu

Internetbankas datu apmaiņas sesija starp jūsu datoru un banku tiek kodēta, izmantojot 128 bitu SSL (Secure socket layer) protokolu. Par šo protokolu liecina "atslēdziņa" - atkarībā no pārlūkprogrammas tā atrodas vai nu apakšējā, vai augšējā (pa labi no adreses) labajā stūrī, un burti https internetbankas adreses sākumā.

Ja esat atvēris internetbankas lapu, bet netiek izmantots SSL protokols, nekavējoties pārtrauciet darba seansu un sazinieties ar Banku!

Drošības sertifikāts ir reģistrētas sertifikātu izdevējorganizācijas parakstīts apliecinājums, tieši bankai ir izdota publiskā un privātā atslēga, ar ko tiek kodēta SSL datu pārraides sesija starp jūsu datoru un online.citadele.lv. Internetbankas drošības sertifikātu ir izdevusi firma thawte, Inc. Šo elektroniski parakstīto dokumentu internetbanka "uzrāda" (nosūta) jūsu interneta pārlūkprogrammai pirms katra darba seansa sākuma, un pārlūkprogramma pārbauda, vai sertifikāts ir derīgs. Pareizs drošības sertifikāts apliecina, ka trešā persona nevar atkodēt komunikāciju seansu.

Lai atvērtu drošības sertifikāta pārbaudes logu, noklikšķiniet uz atslēgas ikonas pārlūkprogrammas logā. Pārliecinieties, vai sertifikātā norādīta pareiza internetbankas adrese online.citadele.lv (Issued to) un sertifikāta izdevēja firma thawte Extended Validation SSL CA (Issued by). Sertifikāta statusam jābūt "OK" (valid).

Ja kā sertifikāta īpašnieks vai izdevējs ir norādīta kāda cita organizācija, nekavējoties pārtrauciet darba seansu un sazinieties ar banku!

Pievērsiet uzmanību pārlūkprogrammas paziņojumiem

Sekojiet līdzi internetbankas pieslēgumu vēsturei

Izvēlnes "Parametri" sadaļā "Darbību saraksts" tiek parādīta internetbankas pieslēgumu vēsture - datoru IP adreses, no kurām veikta pieslēgšanās internetbankai, kā arī pieslēgšanās laiks un rezultāts - sekmīga vai nesekmīga autorizācija. Savus pēdējos intrenetbankas pieslēgumus jūs varat redzēt arī pieslēdzoties internetbankai. Autorizācijas koda ievadīšanas lapā tiek parādīta pēdējā sekmīgā, nesekmīgā un nepabeigtā pieslēgšanās.

Sava datora IP adresi var uzzināt, piemēram, "MS DOS Command Prompt" ievadot komandu "ipconfig"; starpniekservera IP adresi var apskatīt interneta pārlūkprogrammas konfigurācijas parametros. Ja lietojat iezvanpieeju un jūsu datora IP adrese ir mainīga, sazinieties ar savu interneta pieslēguma piegādātāju, lai noskaidrotu iespējamo IP adrešu diapazonu.

Īpaša uzmanība pieslēgšanās informācijai jāpievērš gadījumā, ja kādu iemeslu dēļ (aizmirsusies parole, bloķēta pieeja) nav iespējams pieslēgties internetbankai un bankas operators pēc lietotāja pieprasījuma ir nomainījis paroli. Ja rodas aizdomas par neautorizētas pieslēgšanās mēģinājumu, sazinieties ar banku!

Lietojiet pogu "Iziet", lai beigtu darba seansu

Internetbanka datora cietajā diskā nesaglabā informāciju par lietotāja darbu kontu attālinātās vadības sistēmā, bet interneta pārlūkprogramma saglabā datora operatīvajā atmiņā, kuras internetbankas lapas tika lietotas.

Lai šo informāciju dzēstu, beidziet darba seansu, noklikšķinot uz pogas "Iziet" internetbankas ekrāna labajā augšējā stūrī, vai aizveriet visas atvērtās interneta pārlūkprogrammas. Internetbankas poga "Iziet", atšķirībā no pārlūkprogrammas aizvēršanas ar "Close", ne tikvien beidz darba seansu, bet arī nodzēš visu datora atmiņā saglabāto informāciju par internetbankas sesiju.

Neizmantojiet interneta pārlūkprogrammas piedāvāto iespēju atcerēties pieejas paroli

Banka iesaka internetbankas lietotājiem nekad neizmantot interneta pārlūkprogrammas piedāvāto iespēju atcerēties pieejas paroli vai citu informāciju, piemēram, pieslēgšanās vārdu.

Internet Explorer - atver izvēlnes "Tools" apakšizvēlni "Internet Options". Atvērtajā logā izvēlas sadaļu "Content" un noklikšķina uz pogas "AutoComplete". No jauna atvērtajā logā pārliecinieties, vai nav atzīmēta iespēja "User names and passwords on forms". Lai izdzēstu iepriekš saglabātās paroles, noklikšķiniet uz pogas "Clear passwords".

Mozilla Firefox - atver izvēlnes "Edit" apakšizvēlni "Preferences". Atvērtajā logā izvēlas sadaļu "Privacy&Security", apakšsadaļu "Passwords". Pārliecinieties, vai nav atzīmēta iespēja "Remember passwords". Lai izdzēstu iepriekš saglabātās paroles, noklikšķiniet uz pogas "Manage stored passwords", "Remove all".

Uz sava datora instalējiet antivīrusu programmas un ugunsmūri

Rūpējieties, lai datorā, no kura pieslēdzaties Internetbankai, būtu uzstādīta un aktivizēta kāda antivīrusu programma. Lai antivīrusu programma varētu veikt savas funkcijas, to ir svarīgi regulāri atjaunot.

Izmantojiet ugunsmūri (firewall) – programmu, kas veic ienākošo un izejošo datu pārbaudi un filtrēšanu un spēj atpazīt mēģinājumus attālināti pieslēgties jūsu datoram.

Regulāri instalējiet savā datorā interneta pārlūkprogrammas atjauninājumus; darbam ar internetbanku neizmantojiet novecojušas pārlūkprogrammas, kuru publiski zināmie "drošības caurumi" var tikt ļaunprātīgi izmantoti.

Citi padomi, strādājot ar internetbanku

 

A +